Betyg på lärare, del 2, avsnitt 2

Vi går vidare i artikeln.
- ”Forskningen visar att det med all sannolikhet kommer att leda till en försämring av elevernas prestationer”, Professor Dylan Wiliam vid Institute of Education, University of London, en av världens främsta experter inom forskning om utvärdering, ”om sådana utvärderingar används vid löneförhandlingar eller utvecklingssamtal med rektor så är de otroligt korkade.”
Vilka nu denna professor Dylan Wiliam anser vara korkade framgår inte helt, om det är rektorerna som tar med utvärderingarna eller utvärderingarna själva. Men varför skulle inte eleverna prestera bättre om de fick en bättre lärare? Om du gör ett dåligt jobb på ett annat jobb får du ju sämre lön, varför skulle inte lärare som gör ett dåligt jobb få sämre lön då? För att det är elevernas fel att läraren misslyckas. Det är eleverna som är för stökiga, det är eleverna som är för oengagerade. Men det är ju lärarens jobb att få ordning på eleverna, det är lärarens jobb att inspirera och engagera eleverna. Nej, alla lärare passar inte med alla elever, så är det. Precis som att alla människor inte är vänner i vardagslivet. Men då är det läraren som ska göra det så professionellt som möjligt och få relationen att fungera på en professionell nivå som innebär att både eleven och läraren kan sköta sitt arbete.
Trots det tycker man ju ändå att en professor, en expert på utvärderingar, bör inse detta. Det jag menar är att han borde inse att en utvärdering, trots att det kommer från en ungdom eller ett barn bör vara lika värdefull som en utvärdering från en vuxen människa. Varför ska ungdomars och barns åsikter tas på mindre allvar? Vi vet hur man är seriös, vi vet att man inte skämtar om vissa saker. Sedan finns det barn, ungdomar, men även vuxna som gör det i alla fall.

På högskolorna finns det ett liknande system. Varje klass utser en klassrepresentant. I slutet på varje termin anordnar klassen ett möte där man diskuterar kursen man läst, läraren, läromedlen och till och med böckerna man använt. Där får klassrepresentanten ta emot allas åsikter och sålla bort de irrelevanta delarna. Det är ingen som bryr sig om att ”läraren är ful” eller ”läraren har dålig andedräkt” för sådana saker har ingenting med undervisningen att göra!


Kommentarer
Postat av: G Croft

"Varför ska ungdomars och barns åsikter tas på mindre allvar?"

Tänk, det har jag funderat på länge... det finns mycket som barn/ungdomar utsätts för som aldrig skulle accepteras av vuxna.

2010-05-28 @ 11:01:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0