Betyg på lärare del 1

Så hur är det nu med lärarbetygen?
Den första artikeln om detta publicerades i Metro redan den 3 december 2007. I denna artikel tar man framförallt upp hur lärarna behandlats i Sverige – hot och trakasserier.

I artikeln skriver de om en tysk hemsida som finns till för att eleverna ska kunna betygssätta lärarna. Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas riksförbund anser att något sådant vore kränkande. Hon säger ”Vem vill bli lärare framöver om man måste utstå det här?”

För mig är det väldigt kränkande. Att hon, ordförande för lärarnas riksförbund ser ned på oss elever så grovt visar bara hur lite hon egentligen vet. Att vi elever ska få sätta betyg på lärarnas arbete är precis samma sak som vi elever upplever dagligen i skolan, vi blir bedömda.
Senare i artikeln berättar Oscar Engedahl, skolpolitisk talesman för Sveriges elevråd, Svea, hur viktigt han anser det vara att eleverna ska få diskutera sin undervisning, men han anser också att den bör hållas på skolan.
”Det ingår i läroplanen att elever ska utvärdera undervisningen och lärarna. Men det får inte bli personangrepp.”

Det är ett resonemang jag fullständig förstår och respekterar. Att utvärdera lärarna via internet håller jag till fullo med om, det är inte en bra idé. Men samtidigt måste vi elever få bedöma hur bra vi anser att lärarna är. Det spelar ingen roll om de gick ut med högsta betyg i alla ämnen. Är det inte bra lärare och om de inte kan lära ut måste ju någon få säga till om det. Och vem bättre om inte eleverna själva?
En lärare som inte kan lära ut påverkar oss elever inte bara negativt, utan det kan rent ut förstöra hela vår framtid.


Så får vem som helst bli lärare? För andras och min egen skulle hoppas jag verkligen inte det.
Jag kommer fortsätta granska artiklarna jag hittat om ”betyg på lärare” mer, detta var som sagt ett utdrag från 2007. Jag själv hoppas att synen på detta ändrats fram tills idag.

 

http://www.metro.se/se/article/2007/12/03/06/3626-42/index.xml


Kommentarer
Postat av: Malin fuchs

Jag håller deffinitivt med dig om att lärarna borde få betyg precis som vi elever får dagligen, intressanta åsikter och en superfin blogg!

2010-05-26 @ 20:48:23
URL: http://malingalopp.blogg.se/
Postat av: Lotta

Tack malin! :)

2010-05-26 @ 21:20:43
Postat av: G Croft

Jag tycker att det finns alldeles för många inkompetenta lärare idag, det är de som är emot betyg, då det är de som har nåt att "frukta"... om de istället fokuserar på eleverna och förstår att de är där för eleverna och inte tvärt om, så blir betygen därefter.

2010-05-26 @ 22:44:56
Postat av: Jocke Bäckman

Tjena Lotta

Heja - sätt åt Metta Fjelkner, hon verkar inte vara rätt person att företräda lärarna. Om hon överhuvud taget har någon uns proffessionalism i kroppen borde hon kunna ta att någon utvärderar lärarnas arbete. Om hon tycker att det skulle vara kränkande bör hon sig en funderare över granskningen (betygsättningen)av elevernas arbete riktigt noga.



Inom andra yrkesgrupper värderar man sina "kunders" åsikter väldigt högt. Man efterfrågar synpunkter via enkäter mm för att kunna utvecklas framåt. Vi på mitt jobb gör detta varje år då vi sänder ut en enkät till alla dem vi jobbar för. Vi får på så sätt en bild över vad vi bör förbättra. Det är inget konstigt att göra så. Många har sådana krav på sig i sitt arbete. Varför skulle det inte kunna vara så för lärarkåren???



Bra ämne att ta upp i en blogg. Lycka till!



Och sköt om dig.

Hur är ditt ben förresten? Bättre hoppas jag.



Ruben och Ossian hälsar.



Mvh

Jocke

2010-05-27 @ 17:19:32
Postat av: Lotta

Hej Jocke, och tack för din komentar. Jag kommer faktiskt skriva mer om att hur andra yrkesgrupper blir bedömda i mitt nästa inlägg.



Mitt ben i princip bra nu, hälsa alla där hemma :)

2010-05-27 @ 20:50:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0